Când mergem cu copilul la logoped?
Cu toții cunoaștem câte un copil vorbăreţ, care spune cuvintele clar, cu intonație, iar în comparație cu al nostru (deşi comparațiile între copii sunt foarte nocive), pare că are nevoie de logoped, dar când este cu adevărat nevoie de logopedie?
Care e vârsta optimă pentru a merge la logoped?
Recomandarea generală e ca un copil să meargă la terapie logopedică după vârsta de 4 ani din mai multe considerente:
- Dezvoltarea cognitivă. Pentru ca recuperarea logopedică să fie eficientă, e nevoie ca cel mic să aibă deja un bagaj de cuvinte, chiar dacă sunt eronat pronunțate.
- Să petreacă totuși un an în colectivitate (grupa mică începe la 3 ani) pentru că de multe ori, limbajul se dezvoltă și prin copiere și repetiție.
- De multe ori, un an face diferența în dezvoltarea celor mici și pot recupera natural, de la sine ceea ce pare că se poate recupera doar cu logopedul.
Cu toate acestea, fiecare copil este unic, fiecare familie e unică, iar o evaluare logopedică poate ajuta în primul rând familia să conștientizeze că trebuie făcute schimbări în dinamica acesteia pentru a ajuta copilul în sânul familiei, înainte de începerea programului terapeutic. Logopedul, în cazul copiilor mai mici de 4 ani, poate învăța părinții cum să stimuleze dezvoltarea limbajului și poate face activități pentru stimularea limbajului, pentru a pregăti terenul pentru corecție, dacă va mai fi cazul.
Ce semne ar trebui să ne facă să solicităm evaluare logopedică?
Pentru început, părinții trebuie să înceteze în a compara copiii între ei. Nici măcar florile din același câmp nu înfloresc în același timp, dar când înfloresc sunt la fel de frumoase. Fiecare copil are un ritm de dezvoltare diferit, în funcție de modelul de acasă, de tipul personalității, de bagajul genetic. A compara copiii între ei, înseamnă a anula calitățile unuia pentru că nu îndeplinește așteptările impuse de ceilalți, iar asta nu ajută niciodată.
Cu toate acestea, sunt câteva semne care ar trebui să ridice câteva semne de întrebare:
- Are 2 ani și nu spune nici măcar cuvintele simple, uzuale, cum ar fi: apă, papa, dă-mi, pipi, uite, aia, mama, tata, nu încearcă să spună numele propriu – în cazul acesta un logoped poate învăța familia cum să stimuleze vorbirea celui mic, poate observa dacă e necesar un consult neurologic.
- Are 4 ani și nu se poate face înțeles de cei din jur, nici în măcar în cazul nevoilor de bază. Sigur, copiii stâlcesc cuvintele și sunt drăgălași, dar în cazul în care nici măcar bunicii sau educatoarea nu înțeleg când copilul cere apă, atunci trebuie investigat.
- În cazul în care se bâlbâie exagerat sau pare a fi un chin să emită orice sunet, nu ezitați să mergeți să cereți o părere specializată.
- Nici limbajul receptiv nu e dezvoltat. Dacă micuțul înțelege tot, se face înțeles prin gesturi și onomatopee, atunci recuperarea are șansă mare de succes, dar când și acesta este deficitar, logopedul poate ajuta considerabil.
Cum putem stimula limbajul copilului acasă?
Părinții au un rol fundamental în felul în care copilul începe să vorbească și mai ales în terapia logopedică de recuperare. Un părinte care vorbește cu cel mic, care îi povestește tot ce e în jur, care e atent la nevoile celui mic și îl ascultă chiar dacă vorbește cu dificultate, este un părinte care îi oferă micuțului șansa crescută de a învăța să vorbească corect, clar și eficient.
Familia, chiar și cea extinsă, are datoria față de copil să îl asculte cu răbdare, să îi vorbească cu respect și blândețe pentru că, într-un mediu roditor, șansele copilului de a se dezvolta armonios cresc considerabil.
Farmaciştii Catena recomandă setul de igienă orală pentru copii de la Foramen, care îl va încânta pe cel mic şi va transforma spălatul pe dinţi într-o joacă! Mai multe detalii despre produs găsiţi AICI.