Cariera si viata personala. Cine pe cine saboteaza?
Iti petreci mult timp la serviciu? Zi de zi lucrezi la proiecte care te framanta? Acasa te gandesti cum sa rezolvi problemele de la serviciu? Iti doresti promovarea si lucrezi peste program? Vrei ca totul sa fie perfect si esti preponderent nemultumit/a? Jobul tau e foarte solicitant si nu ai timp pentru un pranz sau cand ajungi acasa nu reusesti sa te relaxezi la sfarsitul unei zile lungi de lucru? Ti-ai dori sa te relaxezi, sa stai alaturi de cel drag sau de copiii tai, sa ii asculti si sa te bucuri de prezenta lor, sa participi cu ei la diferite activitati, insa acasa simti ca nu poti sa faci nimic din aceste lucruri si ca ei nu inteleg cat de grea ti-a fost ziua si/sau ca ai nevoie sa iti continui proiectul pentru job sau pur si simplu sa te inchizi in camera pentru a avea liniste.
Este un scenariu destul de comun, mai ales al celor care lucreaza in orasele mari iar stresul de la serviciu le afecteaza atat sanatatea personala cat si relatia personala.
Primul pas in combaterea stresului si de a stopa a-l duce acasa, este sa recunoasteti ca va aflati intr-o situatie de stres si sa constientizati repercusiunile negative ale acestuia.
Cautati modalitati adecvate de a face fata stresului, chiar solicitand partenerului de a va insoti in acest demers.
Daca jobul presupune activitate de birou, poate aveti nevoie de activitate fizica, de plimbari in aer liber, sau poate daca va simtiti incarcat de problematici pentru care ati depus un efort cognitiv intens poate aveti nevoie de a asculta muzica, de a va deconecta, poate de a discuta cu un prieten, de a iesi la o petrecere etc. Oamenii apeleaza la modalitati diferite de a face fata stresului, insa atunci cand aduci stresul de la serviciu acasa, partenerul nu este pregatit intotdeauna sa te ajute in a te detensiona. Nu stie sau nu intelege nevoile tale, de aceea este necesar a comunica nevoia. Mecanismele de coping sunt proprii fiecarui individ. Daca iti face bine sa vorbesti despre ce ai facut, cum ai facut, cat ai investit sau cat mai ai de investit in proiect, va trebui sa comunici asta partenerului. La fel, daca iti face bine sa ai timpul tau de linistire, de meditatie, sa ramai singur/a inainte de a va aseza impreuna pe canapea, in dormitor, la masa, sau de a intreprinde diferite activitati comune. Este necesar de a comunica cu partenerul despre ceea ce contribuie la relaxare, la linistire, la restaurarea starii de calm si a readuce focus-ul pe problematicile de cuplu, a nu lasa astfel sa se produca amestecul gandurilor legate de serviciu cu cele personale. Chiar daca par comune astfel de modalitati, nu sunt mereu in sfera intuitiei celuilalt. Stresul de la serviciu, va poate afecta fara sa va dati seama. Indiferent cat de mult va iubiti partenerul, acesta observa modificarile de comportament si starea dumneaovastra, insa interventiile sale pot fi fara reusita. E important sa constientizati ca stresul de la serviciu se poate dubla cu problemele ce deriva din neintelegerea situatiei de catre cei din jur, iar viata de cuplu poate fi afectata.
Un alt pas de interventie oportuna in ameliorarea starii cauzate de incarcatura negativa de la serviciu si stoparea aducerii in planul relatiei, este comunicarea intre parteneri despre stabilirea limitelor.
Vorbiti despre munca doar un timp finit, clar, alocat pentru aceasta la sfarsit de zi, sau la sfarsit de saptamana, iar in restul timpului ocupati-va impreuna de problematici comune ce vizeaza viata de cuplu.
Spre exemplu, timp de 30 minute poti dezbate ceea ce s-a intamplat la serviciu, dupa care consideri terminat acest subiect si te dedici in mod constient altor activitati. Puteti merge impreuna la o sala de sport, puteti face o plimbare in parc, puteti servi cina in oras sau programandu-va un somn linistit de dupa-amiaza, prioritizand astfel ingrijirea personala, petrecerea timpului impreuna care este vitala pentru mentinerea relatiei si imbunatatindu-va starea de spirit.
Citeste si Casatorita cu un workaholic
Text: Ionela-Janina Sabou, psiholog