Cum decurge o sedinta de consiliere psihologica
In prezent se vorbeste destul de mult de sprijinul sau ajutorul unui psiholog in situatii de suferinta, traume, esecuri sau dificultati personale. Atunci cand nu mai gasim resurse personale de a depasi o situatie dificila de viata putem apela la psiholog.
Diferenta intre consiliere si psihoterapie
Termenii de consiliere, suport psihologic, psihoterapie, terapie, asistenta psihologica, etc. sunt folositi pentru a incadra diferite atributii ale unui psiholog in functie de problema individului si de contractul psihologic cu acesta. Atunci cand vorbim de consiliere psihologica ne referim la probleme punctuale si bine delimitate ale individului, acesta fiind in masura a incadra atat problema cat si ceea ce doreste ca rezultat, este un demers obiectiv si bine delimitat in timp, pe cand atunci cand vorbim de psihoterapie ne referim la un proces care necesita investigatii aprofundate asupra problemei si asupra individului, raspunsurile acestuia pot apare in timp mai indelungat datorita tratamentului psihoterapeutic, fiind un proces mai degraba subiectiv si care poate dura ani de zile. Consilierea are rol de preventie, psihoterapia este o interventie in cazul unor probleme cronice si in cazul unor situatii de criza.
Consilierea psihologica ajuta persoanele in dificulate sa depaseasca problemele stresante, sa isi clarifice situatia de viata in care se afla, sa isi rezolve problemele emotionale sau interpersonale, sa isi atinga obiectivele prin luarea unei decizii informate si cu sens. Persoanele care apeleaza la consiliere nu sunt bolnave psihic. Consilierul psihologic este un partener al clientului in atingerea unui scop comun si anume depasirea situatiei dificile in care acesta se afla. Consilierul poate oferi instrumentele necesare care sa il conduca pe subiect spre autocunoastere si dezvoltare personala, asumarea responsabilitatilor pentru deciziile luate, acceptarea de sine si acceptarea celorlalti, imbunatatirea capacitatii de relationare cu ceilalti, cresterea gradului de toleranta la frustrare, descoperirea bucuriei de a trai, modificarea comportamentului sau atitudinii, cresterea potentialului de adaptare, deprinderea unor modalitati de a face fata stresului, imbunatatirea stimei de sine, etc.
“Sarcina consilierii este de a oferi clientului oportunitatea de a explora, descoperi si clarifica moduri de a trai valorificandu-si resursele, ceea ce conduce la sentimentul de bine interior, indreptandu-se spre o cat mai buna existenta” (Asociatia Britanica pentru Consiliere, 1991).
Consilierea este o relatie in primul rand, o relatie de sprijin acordata de consilier clientului pentru a declansa o schimbare spre beneficiul acestuia. In consiliere se respecta principiul confidentialitatii, exista un anumit cod de etica si deontologie profesionala si sunt aplicate anumite teorii si metode specifice domeniului, ca atare nu poate fi confundata cu o relatie de prietenie sau o altfel de relatie. Un bun consilier este un consilier empatic, care poate rezona cu subiectul in plan emotional, intelege ce simte, poate traduce in cuvinte simtirile acestuia si a propune masuri adaptate pentru schimbari benefice. De asemenea un bun consilier are calitatea de a fi un bun ascultator, a-l intelege pe celalalt in complexitatea manifestarilor lui atat verbal cat si non-verbal, este intuitiv, socializeaza cu usurinta si are o cultura generala bogata pentru a putea sa se raporteze la o diversitate de probleme, este onest, moral si autentic.
Care sunt pasii in sedintele de consiliere?
Mai intai se clarifica motivul pentru care subiectul se prezinta la consiliere, se exploreaza in ce fel acest motiv reprezinta o problema pentru subiect, se exploreaza ce anume a facut subiectul pana in prezent legat de problema, ce anume a reusit si ce anume nu a reusit pentru a remedia problema, ce doreste sa obtina sau ce obiective are, ce efort este dispus sa implice in rezolvarea, ameliorarea sau depasirea problemei. I se va prezenta un formular de consimtamant informat. Dupa ce s-a parcurs aceasta etapa exploratorie se trece la un mic interviu asupra nevoilor de schimbare a subiectului: ce comportamente, emotii ar dori sa schimbe, ce abilitati are nevoie sa isi dezvolte. Pe baza informatiilor primite se va realiza conceptualizarea cazului adica consilierul va fi in masura sa ofere o explicatie despre cum au parut problemele, va putea trasa o lista cu probleme, le va reformula cu acordul clientului si apoi lucrul efectiv pentru rezolvarea lor. Colaborarea va include teme pentru acasa, exercitii si experimente in cadrul sedintelor, strategii si tehnici de interventie, chestionare de cunostinte, atitudini si abilitati, grile de observare comportamentala, grile de autoevaluare comportamentala, cu alte cuvinte clientul va fi implicat in mod activ. El trebuie sa dobandeasca capacitatea de a-si rezolva singur problemele pe viitor, sa gaseasca modalitati adecvate de a face fata provocarilor vietii.
Text: Ionela-Janina Sabou, psiholog