Cum sa-ti organizezi timpul in mod eficient
De curand am participat la un simpozion de psihologie, de la care am plecat reflectand la una din ideile prezentate si anume ca…marea provocare a timpurilor actuale este sa stim sa selectam problemele relevante si solutiile pentru acestea, deoarece viata de zi cu zi devine din ce in ce mai complicata. A face o ierarhizare a problemelor in functie de relevanta lor si a ne centra pe gasirea de solutii optime, este uneori un obiectiv greu de realizat. Totul pare important, sau totul este important – nu stiu cum ar fi mai bine sa formulez pentru a da de gandit asupra faptului ca totul ne acapareaza, daca noi nu vom sti sa punem stop unor lucruri, unor implicari, daca noi nu vom stii sa ierarhizam si sa ne impingem voit decat in cele care sunt de o reala importanta pentru fiinta noastra, iar in mod asemanator sa le ignoram pe unele care nu au o mare semnificatie pentru noi etc.
Gestionarea timpului nu este o abilitate innascuta
Motivatia pentru o mai buna gestionare a timpului
Stim foarte bine ca gestionarea/planificarea timpului ne va ajuta sa obtinem rezultate mai bune intr-o zi – sa fructificam timpul in mod constructiv inseamna sa alocam parte din timp tuturor aspectelor relevante inclusiv odihnei si relaxarii, insa oamenii au din ce in ce mai multe interese si din ce in ce mai dificila devine prioritizarea acestora, sau mai rau de atat slaba constientizare a necesitatii acestei ierarhizari. Problemele si interesele noastre sunt evident importante, insa dincolo de cele principale, apar altele si altele, care ne solicita. Constantele din aceasta ecuatie suntem Noi (cei implicati) si Timpul.
Problemele, interesele, dorintele etc. pot fi din ce in ce mai multe, mai complexe, mai diverse, insa noi suntem aceiasi, poate doar mai coplesiti de dimensiunea lor, mai obositi sau mai tristi ca nu le mai cuprindem. Timpul este acelasi – ora, minutul, saptamana etc. – iar unitatea de masura in care cuprindeam cateva dintre acestea, nu se dilata, ci dimpotriva capata o dimensiune psihologica mult mai comprimata. Timpul pare din ce in ce mai scurt in raport cu dimensiunile mai mari ale problemelor, multitudinea sau diversitatea lor, angrenajul continuu si implicarea neselectiva. Aceeasi unitate de timp in care ne implicam total pentru rezolvarea de probleme, ne include frustrarea si stresul cauzat de nesatisfacerea placerilor si relaxarii, iar un astfel stil de implicare manifestat in mod repetat, nu va conduce nicidecum la satisfactie ci la epuizare si scaderea performantelor. Organizarea mai buna a timpului ne va permite sa ne acordam cateva unitati si pentru relaxare, astfel sa fim capabili sa ne refacem fortele, sa ne pastram conditia psiho-fizica optima si sa ne crestem performantele in mod consecvent.
Gestionarea timpului nu este o abilitate innascuta
Gestionarea timpului nu este o abilitate pe care o invatam in mod obisnuit prin crestere si dezvoltare, uneori chiar necesita o anume educare. Mai intai, va trebui sa exersam observarea asupra perceptiei noastre despre timp. De cate ori nu am amanat sa invatam pentru un examen, spunandu-ne ca mai avem timp pana la examen? Am lasat astfel, o materie destul de stufoasa, pana in ultima saptamana/zi… si am constatat ca era mult prea mult de invatat in scurt timp atata materie. De altfel, acest fapt a facut loc stresului si sentimentelor de vinovatie, probabil. Placerea de a petrece timp cu prietenii, drumetiile, voia-buna ne-au facut sa uitam cum trece timpul si chiar nu ne-a pasat. Uneori nu intervenim nicicum in planificarea timpului, nu punem nicio frana evenimentelor, manati parca de o frica …de a nu pierde placerea. Si timpul curge… intr-adevar curge aducandu-ne placutul in viata noastra… insa si consecinte ulterior. Cand vine timpul examenului apare de multe ori regretul ca nu am investit in pregatire si ne intrebam – oare unde am umblat tot timpul pe care l-am avut la dispozitie? Lucrul important de retinut este ca o zi are 24 de ore pentru toata lumea. Niciun student nu are mai mult timp decat altul, iar uneori un management bun al timpului poate face diferenta in obtinerea rezultatelor la examene. Parcurgand astfel de experiente, pe masura ce crestem si constientizam consecintele unei proaste planificari, ne putem autoeduca in spiritul de a cheltui timpul cu intelepciune, astfel incat sa imbinam placerea cu utilul – cum si vechile zicale spun.
Motivatia pentru o mai buna gestionare a timpului
- ajuta la stabilirea prioritatilor; ajuta sa ne ocupam mai intai de sarcinile importante si urgente.
- ajuta la a fi realist, la a aprecia in mod realist cat dureaza o sarcina, la a incadra in orar un timp adecvat pentru sarcini diverse. Adesea nu ne dam seama cat timp petrecem pe sarcini comune, casnice, sau profesionale. Nu ne dam seama cat petrecem scriind un eseu, daca ne lasam prinsi de farmecul fantezist si creator; nu ne dam seama cat petrecem la cumparaturi, daca ne lasam prada multitudinii de oferte si nu ne focusam strict pe ceea ce este necesar a cumpara etc.
- ajuta la a fi mai productivi – daca avem o lista prealabila cu ideile principale, cu sarcinile principale, cu produsele principale etc. inainte de a ne apuca de a rezolva o anume sarcina.
- ajuta la a avea mai multa libertate – cand planificam dinainte lucrurile, altfel, se intampla deseori sa lasam pana seara o sarcina iar seara este foarte posibil sa fii invitat/a de prieteni in oras.
- ajuta la reducerea vinovatiei, la cresterea stimei de sine – daca stii ca ti-ai atins obiectivele pentru a doua zi.
- ajuta la urmarirea progresului personal, la planificarea pe termen lung, la a indeparta incertitudinea si la concentrare pentru obtinerea celor mai bune rezultate.
O planificare buna este cheia pentru a obtine cele mai bune rezultate in toate activitatile. Aceasta disciplina autoimpusa ajuta de asemenea la crearea unui echilibru intre implicarea in sarcini si implicarea in activitati placute, intre obligatii si libertati, intre ceea ce se cere si ceea ce ne dorim a face sau a fi etc., ne ajuta a crea echilibru in toate domeniile vietii.