De ce ne uitam la filme de groaza?
Lumea cinematografica a cunoscut un progres urias in ultimii 100 de ani datorita dezvoltarii tehnologice, a cresterii calitatii vietii si nu in ultimul rand, a cererii publicului de a vedea si auzi cat mai multe subiecte pe micile ecrane. Efectele speciale, costumele, efectele pirotehnice si unghiurile speciale de filmare fac ca aspecte ce mult timp le-am considerat imposibile sa prinda viata pe micile ecrane.
Dintre toate categoriile de filme, de departe cea mai disputata e cea a filmelor de groaza, alaturi de filmele erotice care, pe langa factorul de mister, aduc in fata ochilor aspecte pe care oamenii de rand nu le pot experimenta in viata de zi cu zi din cauza piedicilor sociale.
Conform psihologului Glenn Walters exista trei factori pricipali ce ne stimuleaza atunci cand ne uitam la filmele horror:
1. Tensiunea provocata in general de suspans, mister, teroare sau soc.
2. Relevanta personajului si aici putem sa discutam despre legaturi culturale, frica de moarte, asemanarile intre cel ce vizioneaza filmul si personajele acestuia.
3. Fictiune. Efectele speciale pot crea imagini ce in realitate nu pot fi realizabile.
Motivele pentru care urmarim astfel de filme sunt multiple, iar cercetatorii tot abordeaza diverse teorii.
Psihanalistul Carl Jung considera ca filmele de groaza stimuleaza cumva arhetipurile primordiale ancorate profund in subconstientul nostru, de aici si motivul pentru care multe dintre filmele de groaza au ca tema centrala umbra sau chiar relatia cu o mama violenta. Alta teorie ce dateaza inca din antichitate (pentru a justifica in general nevoia oamenilor de a fi martori la diverse acte de violenta) se refera la catarsis, adica o refulare a violentei profunde ce este oprita de cele mai multe ori de normele sociale in care trebuie sa ne incadram pentru a fi indivizi acceptati de societate. Tot conform teoriei catarsisului, unii oameni se joaca jocuri extrem de violente pe calculator, desi in viata de zi cu zi sunt blanzi si calmi.
Conform unui experiment elaborat de Dolf Zillmann in 1996, cuplurile simt nevoia sa urmareasca filmele horror impreuna pentru a observa daca partenerul este sau nu pe placul lor. Concluziile acestuia au fost ca barbatii prefera sa vizioneze astfel de filme cu femei ce par infricosate pentru ca astfel ei par siguri pe ei si le pot apara, iar femeile prefera sa urmareasca filmele din aceasta categorie cu barbati siguri pe ei si greu de speriat pentru ca, inconstient, considera ca in realitate le pot proteja si astfel se simt atrase din punct de vedere sexual de acestia.
Daca urmarim evolutia filmelor de groaza, putem observa ca subiectele abordate de acestea au de multe ori legatura cu evenimentele dificile ale vremurilor respective. De exemplu, in cazul razboaielor, vedem soldati morti sau torturati, in cazul dezastrelor nucleare apar diversi monstri care mai de care mai infricosatori, iar exemplele pot continua. Astfel putem deduce ca oamenii au o nevoie inexplicabila de a-si vedea cele mai mari frici pe micile ecrane, dar obligatoriu, finalul trebuie sa fie unul pozitiv, astfel omul va fi linistit pentru ca fortele binelui mereu inving.
Desi niciun psiholog, cercetator, filozof, nu a reusit inca sa explice in totalitate nevoia oamenilor de a viziona astfel de filme, cert este ca cerere pentru ele va exista mereu, iar cinematografia nu are de ales decat sa ofere mai mult, mai galagios, mai infricosator, mai sangeros, astfel incat sa satisfaca nevoile inconstiente de violenta.
Text: Lupu Florentina-Natalia, consilier psihologic