Dependenta de cumparaturi. Cum se manifesta
In vremurile moderne, rafturile si vitrinele magazinelor sunt supraincarcate cu o varietate imensa de produse, ce pot satisface orice nevoie a celui mai pretentios client. A achizitiona un produs a devenit mai simplu ca oricand. Mai nou obiectele dorite se afla la un apel telefonic, sau la cateva clicuri distanta, fenomenul magazinelor on-line luand o amploare inimaginabila odata cu dezvoltarea internetului. Conform datelor oferite de cele mai recente studii practice, majoritatea produselor cumparate de consumatorul modern nu fac parte din categoria produselor de prima necesitate. Mai mult decat atat, oamenii se pot descurca cu usurinta si fara majoritatea dintre acestea. Tendinta patologica de a face cumparaturi este definita prin notiunea "oniomanie".
Dependenta de cumparaturi poate fi considerata o tulburare psihica?
Mania shoppingului nu este considerata in mod traditional ca fiind o dereglare psihica propriu zisa si nu este cuprinsa in DSM insa, tendinta patologica de a face cumparaturi este considerata de catre majoritatea psihiatrilor un comportament adictiv. Unii specialisti dimpotriva, resping existenta acestui tip de tulburare adictiva, considerand-o doar un fenomen minor datorat modei si o banala slabiciune a caracterului uman. Totusi, oniomania prezinta asemanari izbitoare cu oricare alt tip de dependenta chimica, spre exemplu cu dependenta de droguri sau alcool. Orice adictie prezinta 5 etape principale de dezvoltare: formarea, obiceiul, dizolvarea, dependenta si destructia eu-lui, degradarea personalitatii.
Cum se manifesta dependenta de cumparaturi?
In majoritatea cazurilor, oniomanii achizitioneaza produse inutile. Ei sunt atrasi de insusi procesul de cumparare, care le provoaca satisfactie si ridicarea tonusului emotional. Insa aceasta stare de euforie dispare rapid, imediat ce shopperul patologic constientizeaza inutilitatea achizitiei. Persoana se afla intr-o stare de frustrare permanenta, animat fiind de nevoia de a achizitiona, nevoie ce nu poate fi satisfacuta in totalitate. Deseori un astfel de disconfort psihologic poate conduce la dezvoltarea unor afectiuni psiho-somatice sau chiar tulburari psihice.
Principalele cauze ale aparitiei dependentei:
-deficitul de atentie, sentimentul de singuratate;
-nevoia nesatisfacuta de afectiune;
-anxietatea, depresia, stresul;
-emotiile pozitive insuficiente;
-predispozitia la conduita adictiva.
Intensitatea maniei shoppingului variaza in functie de particularitatile individuale ale fiecarei persoanei. Dependenta poate lua forma vizitarii zilnice a magazinelor si poate ajunge pana la faliment, imprumuturi sau vanzarea proprietatilor pentru a face rost de banii necesari atingerii scopului. Sunt intr-o masura mai ridicata predispuse la dependenta de cumparaturi, persoanele cu urmatoarele trasaturi individuale: influentabilitate, emotivitate, rezistenta scazuta la stres, negativism, agresivitate, stima de sine scazuta, complexe de inferioritate, egocentrism, anxietate exagerata.
Tratamentul dependentei de cumparaturi
Un rol esential in tratarea oniomaniei il detine psihoterapia, in special cea cognitiv- comportamentala si psihoterapia de grup. Sedintele de terapie sunt indreptate spre constientizarea propriei dependente, dar si a consecintelor nefaste ale acestora.
Psihologii recomanda urmatoarele metode de autocontrol fata de dependenta de cumparaturi:
-evita pe cat posibil vizionarea reclamelor TV si online, a cataloagelor si a afiselor;
-viziteaza magazinele doar pentru achizitionarea produselor de stricta necesitate;
-inainte de vizitarea magazinului sau a supermarketului, faceti-va neaparat o lista cu lucrurile cu adevarat necesare de achizitionat;
-utilizeaza doar bani cash pentru plata, evita plata cu cardul de credit: aceasta in majoritatea cazurilor creaza falsa iluzie a puterii si potentei financiare si a posibilitatii de a achizitiona orice produs.
Citeste si Cum devenim dependenti?
Text: Dana Comanescu, psiholog