Dezvoltarea identităţii copilului: etape esenţiale
Mintea copilului este uimitoare! Vine pe lume cu o uriaşă capacitate de învățare, dar limitat de trupul care se dezvoltă mai încet decât al oricărui al mamifer, astfel încât are mult timp la dispoziție să observe, să absoarbă și să își însușească multe dintre aspectele ce îi formează identitatea.
Care sunt etapele de dezvoltare la copii?
Fiecare categorie de vârstă este împărțită într-o multitudine de alte mici etape, toate la fel de importante, vitale pentru formarea omului. Cele mai cunoscute și cuprinzătoare sunt următoarele:
- Atașamentul ( 0-2 ani)
Copilul vine dintr-un mediu confortabil, cald și cuprinzător, un mediu în care nu simte nici frig, nici foame, nici singurătate, la un mediu plin de stimuli noi și de multe ori agresivi pentru bebeluș. În această etapă de dezvoltare, copilul are nevoie de toată iubirea și atenția familiei, în special a părinților. Au nevoie să fie ținuți în brațe, mângâiați, să li se confirme că sunt în siguranță și protejați. Nu există prea mult ținut în brațe sau ‘răsfățat’. Cu cât în această etapă este mai sigur că este înțeles și conținut, cu atât este mai pregătit pentru independență și autonomie.
- Curiozitatea și descoperirea ( 2-3 ani)
Odată ce corpul s-a dezvoltat suficient încât să permită copilului să exploreze, mintea este pregătită să se îndepărteze de părinți și să observe fiecare aspect din jurul lui. În această etapă, copilul se îndepărtează să observe și se întoarce la părinți să împărtășească descoperirile.
- Identitatea ( 4-5 ani)
În această etapă, copilul oglindeşte mai mult decât oricând comportamentul părintelui sau a persoanei ce i-a influențat cel mai mult dezvoltarea. În această etapă se poate schimba foarte des persoană ce îl inspiră, nu pentru că ar fi nesigur, ci pentru că încă nu a găsit ce i se potrivește.
- Competența ( 5-6 ani)
În această etapă de dezvoltare, copilul vrea să își dovedească capacitatea de lucru și competențele. Vrea să demonstreze sieși și lumii că se descurcă singur, că în el sălășluiește o putere uriașă și abilități nenumărate.
- Relații sociale ( 6-8 ani)
Copilul caută în acest moment să își creeze prietenii, să aparțină unui grup, să caute validare și în altă parte decât în familie. Este deja vârsta în care cei mici își caută prietenii, vor să petreacă timp cu ei și caută prietenia copiilor de aceeași vârstă cu ei.
Ce putem face pentru a crește copii echilibrați?
Cel mai important lucru pe care cei mici trebuie să îl știe este că sunt iubiți. Dacă copilului i dovesteste permanent că este iubit, are baza și plasa de siguranță pentru toate încercările de descoperire de sine pe care le inițiază acum.
Un copil pentru a se dezvolta armonios, trebuie să fie încurajat, susținut și apreciat în orice demers pe care îl face. Vorbele și atitudinea noastre înseamnă pentru el vocea ce îl ghidează și îl motivează să persevereze. Dacă este criticat și judecat, atunci orice ințiativă de-a lui se va opri din fașă.
De asemenea, este vital să i se permită copilului să facă el pentru el cât se poate de mult. Autonomia de la vârste fragede îi demonstrează că el poate orice își propune.
Cum îi ajutăm să treacă peste dificultățile dezvoltării identității?
Orice achiziție nouă este însoțită de revoltă, de furie, de răbufniri care îi pot scoate din minți pe părinți, dar cu siguranță, pentru copii sunt mult mai solicitante. Putem să le confirmăm că îi înțelegem, că îi iubim orice ar fi, și că suntem alături de ei în această călătorie grea.