Dezvoltarea personala a copiilor, o cale mai sigura catre succes
Atunci cand merge la scoala, copilul se confrunta cu o noua ipostaza provocatoare careia este de dorit sa-i faca fata. Noul mediu si noile cerinte pot genera in acesta sentimente de teama si nesiguranta. Aceste trairi, pe de o parte, pot impiedica scolarul sa-si fructifice in mod optim capacitatea intelectuala, iar pe de alta parte, pot fi un blocaj in drumul achizitionarii noilor informatii. Pentru a preintampina nevoile psihologice ale copiilor, este necesar ca psihologii impreuna cu parintii, educatorii si profesorii sa ofere copiilor sansa de a se dezvolta armonios prin intermediul unor activitati interactive. Acestea vor reprezenta un suport de baza in formarea mecanismelor gandirii, memoriei, imaginatiei si obtinerii sigurantei si autonomiei afective.
Ce urmarim prin dezvoltarea personala a copiilor?
Obiectivele dezvoltarii personale si emotionale sunt: cresterea increderii de sine, a creativitatii, a spontaneitatii, a adaptabilitatii, dezvoltarea gandirii critice, developarea unei atitudini responsabile in ceea ce priveste capacitatea de a face alegeri si de a se preocupa de propria evolutie, reducerea problemelor emotionale, de comunicare sau de comportament ale copiilor.
Ce face psihologul de copii?
Psihologul este o persoana competenta care detine in arsenalul sau profesional o serie de tehnici si cunostinte teoretice care pot ajuta copiii sa devina constienti de sine ca persoana intreaga – cu senzatii, corp, emotii, ganduri, dorinte, posibilitati, sa se accepte asa cum sunt, sa cunoasca lumea in mod real asa cum este ea si sa stie ca au posibilitatea si dreptul de a face alegeri in viata lor. Astfel, copiii pot creste armonios si sanatos, fara a intampina blocaje in drumul lor spre maturitate.
Psihologul va lucra pe patru arii principale ale dezvoltarii personale ale copilului:
- Acceptare de sine si incredere – cunoasterea de catre copil a propriilor calitati si formarea capacitatii de a le exprima cu incredere; atitudine toleranta in fata esecului si curajul de a nu renunta; construirea unei imagini de sine pozitive;
- Emotii si motivatie – exprimarea spontana, libera si lipsita de inhibitii a copilului, formarea unei atitudini de viata: „Eu pot sa reusesc!”;
- Gandire si atentie – stimularea mecanismelor cognitive (gandire, limbaj, memorie, imaginatie, atentie);
- Relatii sociale si atitudine – dezvoltarea empatiei la copil, antrenarea comportamentelor prosociale si de socializare.
Beneficiile copilului pe termen lung
- Incredere in sine si independenta;
- Gandire de tip “Eu pot!”;
- Conduite tolerante si disponibilitate spre cooperare;
- Armonizarea propriilor nevoi cu cele ale grupului;
- Exprimare emotionala deschisa, spontana si autentica;
- Capacitate de analiza critica si rezolvare de probleme;
- Dezvoltarea creativitatii.
Asadar, dragi parinti, nu ezitati in a le oferi copiilor dumneavoastra sansa de a se dezvolta personal armonios si de a deveni viitori adulti de succes.
Text: Ioana Corina Marcu
Consilier psihologic – formare in evaluarea si consilierea experientialista a copilului, adultului, cuplului si familiei