Miturile comunicarii si efectele asupra relatiei cu ceilalti
Perspectiva subiectiva asupra comunicarii
Noi toti credem ca vedem lucrurile exact asa cum sunt si, bineinteles, ca suntem obiectivi. In realitate, noi vedem lucrurile prin prisma noastra, intr-o maniera subiectiva, ceea ce va atrage gandurile, comportamentele si atitudinile noastre. Acest fapt se realizeaza de multe ori inconstient. Ceilalti procedeaza asemenea. Prin urmare nu ar trebui sa fim foarte surprinsi cand ceilalti nu sunt de acord cu noi sau cand noi credem ca nu au dreptate.
Adevarul este ca noi toti avem dreptate din punctul nostru de vedere. Important este sa comunicam impreuna si sa cream relatii. Caci noi suntem creatorii relatiilor dintre noi! Sau, altfel spus, relatiile noastre reprezinta rodul unei munci asidue care presupune implicare, actiune, constiinciozitate si travaliu.
Miturile comunicarii
Ca orice alt aspect al relatiilor dintre oameni, si comunicarea are miturile sale, mai vechi sau mai noi. Cele mai importante mituri ale comunicarii sunt:
- E usor sa comunici.
- Pentru a comunica, este suficient sa transmiti un mesaj.
- Daca ai transmis acel mesaj, este clar ca oamenii au inteles ceea ce ai vrut sa se inteleaga.
Comunicarea, mai mult decat un simplu mesaj
Ei bine, adevarul e ca nu conteaza foarte mult ce spunem noi, ci ceea ce a inteles receptorul. Comunicarea este influentata de perceptia careia ii este destinata, de subiectivitatea acesteia.
Comunicarea inseamna mai mult decat transmiterea unui mesaj. Inseamna transmitere, receptie si feedback, cu alte cuvinte, comunicare completa.
Fiecare partener de cuplu trebuie sa se asigure, folosind feedbackul, ca celalalt a inteles ceea ce i s-a spus. Cuvintele si limbajul corporal trebuie sa fie congruente. Felul in care este tratat de celalalt este o consecinta a felului in care s-a comportat anterior.
Atentie la feedback!
Dam feedback sau reactionam la comportamentul pe care il au ceilalti fata de noi, nu la persoana. Altfel, se transforma intr-o jignire sau atac personal.
Fara sa condamni, ii poti impartasi celuilalt ceea ce gandesti sau ceea ce simti. Cu alte cuvinte, este momentul in care fiecare dintre voi isi poate verifica perceptiile, iar celalalt isi verifica impactul mesajului sau. Feedbackul iti ofera sanse suplimentare de a corecta erorile, supozitiile sau interpretarile distorsionate.
Reguli de baza ale feedbackului
Pentru a fi eficient in comunicare, este necesar sa respecti trei reguli de baza ale feedbackului:
A.Feedback imediat – dupa ce ai inteles sau crezi ca ai inteles mesajul, este potrivit sa oferi feedbackul tau. Un feedback amanat chiar si cu cateva ore are o valoare mai redusa, pierzandu-si din autenticitate.
B.Feedback onest – nu inseamna brutal, ci asertiv. Daca ceea ce ai auzit te infurie, te nemultumeste, te frustreaza sau te face sa te simti extrem de nedreptatit, ai oportunitatea de a pune toate aceste trairi in cuvinte civilizate, si nu in gesturi agresive.
C.Feedback suportiv – este posibil sa spui ceea ce ai de spus in mod gentil, bland sau civilizat fara a rani sau a distruge. Chiar si in momentele de tensiune se poate transmite grija si consideratia ta pentru celalalt, fapt ce va demonstra ca si tu consideri problema dezbatuta la fel de importanta ca si partenerul de comunicare.
Text: Ioana Corina Marcu
Consilier psihologic – formare in evaluarea si consilierea experientialista a copilului, adultului, cuplului si familiei