Personajele din mass-media, modele pentru adolescenti
Confuzia adolescentilor in ceea ce priveste identitatea lor sexuala este provocata de modelele de feminitate si masculinitate promovate de mass-media, si nu numai. Scoala, familia, prietenii sunt alte surse de confuzie pentru acestia. In urma unui studiu realizat in Romania au fost descoperite o serie de trasaturi apreciate de adolescenti la persoanele mediatizate din tara noastra.
Intre traditional si modern
Scoala promoveaza prin intermediul manualelor scolare sau al cursurilor sustinute de cadrele didactice modele de masculinitate si de feminitate caracteristice societatii patriarhale. Cu alte cuvinte, este vorba de familia traditionala alcatuita din femeia supusa si dedicata ingrijirii gospodariei si copiilor si barbatul dominator si activ.
In schimb, in zilele noastre, mass-media mediatizeaza femeia activa care pune cariera pe primul plan, in detrimentul familiei. In ceea ce priveste modelul masculin, mass-media vorbeste de barbatul superputernic si salvator de profesie.
Fetele venereaza femeia “Superwomen”
Ceea ce apreciaza fetele la femeile mediatizate in presa romaneasca este activismul si implicarea in viata publica, trasaturi opuse celor promovate de scoala si de familie.
Este vorba de femeile inteligente, bune profesioniste, diplomate, de succes, intreprinzatoare si capabile sa imbine foarte echilibrat activitatea profesionala cu cea casnica.
De asemenea, pe langa toate aceste calitati modelele de feminitate apreciate sunt frumoase si imbracate cu bun gust.
Baietii apreciaza “femeia traditionala”
Adolescentii sunt atrasi cu precadere de frumusetea, caldura, emotivitatea, sensibilitatea si simtul umorului femeilor promovate in presa din Romania. De pe lista lor nu sunt excluse nici inteligenta si profesionalismul.
Avand in vedere ca alegerea baietilor intruchipeaza in mare masura femeia traditionala diferita de femeia moderna apreciata de fete, la nivel psihologic, este de asteptat sa survina un conflict in cuplul adolescentin. Acest lucru ar atrage probabil destramarea cuplului cu consecinte negative asupra imaginii de sine ca fata sau ca baiat la adolescenti.
Modelul masculin sau barbatul “Superman”
Fetele prefera barbatii mediatizati care sunt inteligenti, respectuosi, maturi, rationali, perseverenti, nonconformisti, autoritari, impunatori si cu simtul umorului. Se pare ca pretentiile fetelor nu sunt putine la numar, acestea fiind foarte selective. Barbatul apreciat de fete este barbatul competitiv, ele insele fiind competitive datorita nevoii lor de afirmare si de manifestare a propriei independente.
Baietii prefera barbatii care sunt destepti, autoritari, curajosi, increzatori in propriile forte, cu simtul umorului, dar si sensibili si modesti.
Modelul de masculinitate apreciat atat de fete, cat si de baieti este cel traditional. De aceasta data nu mai exista divergente de opinie intre adolescente si adolescenti, ca in cazul modelului de feminitate apreciat.
Text: Ioana-Corina Marcu
Consilier psihologic experientialist sub supervizare – Formare in evaluarea si consilierea experientialista a copilului, adultului, cuplului si familiei